ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREInformatyzacja w energetyce
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


MATERIAŁY PROBLEMOWE

Analityka narzędziem przewagi konkurencyjnej w sektorze energetycznym
30.07.2015r. 12:00

Fundamentalne zmiany na rynku energii, trwająca liberalizacja i wzrost konkurencyjności, wymóg dostosowania się do polityki UE, wzrost zapotrzebowania na energię, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i ciągłości dostaw energii przy jednoczesnym starzeniu się jednostek wytwórczych, potrzeba optymalizowania kosztów utrzymania i modernizacji infrastruktury to niektóre aspekty stanowiące duże wyzwanie dla firm z sektora energetycznego. Analityka, nie tylko ta Big Data, ale również tradycyjnie rozumiana „Enterprise Analytics” może w istotny sposób przyczynić się do efektywnego zarządzania zmianą w nowoczesnym przedsiębiorstwie energetycznym.
Jakie są potencjalne obszary zastosowania analityki w energetyce?

Widzimy już duże zainteresowanie analityką szczególnie w obszarach sprzedaży, wytwarzania i dystrybucji energii. Liberalizacja rynku energii wprowadza możliwość zmiany sprzedawcy energii przez klientów. Coraz więcej klientów jest świadomych takich możliwości i są oni zainteresowani optymalizacją swoich wydatków. Jeśli spojrzymy na liberalizację rynku energii np. w Wielkiej Brytanii, która dokonała się w 1999 roku, to według danych Ofgem (The Office of Gas and Electricity Markets) ponad 50% klientów zmieniło sprzedawcę prądu, a około 47% gazu. W Polsce odsetek zmieniających dostawcę prądu choć nadal jest niewielki, to stale rośnie. Wynika to z faktu, że rynek staje się bardziej konkurencyjny, pojawiają się nowi gracze prowadzący coraz bardziej agresywną politykę marketingową i skutecznie pozyskujący klientów. Wśród nowych spółek obrotu energią znajdują się zarówno mali gracze budujący dopiero portfolio klientów, ale także duże firmy telekomunikacyjne. Posiadają one nie tylko własne bazy klientów, ale też bogate doświadczenia z wykorzystania analityki klienckiej i operowania na bardzo konkurencyjnym rynku. Kluczem do sukcesu jest pozyskanie informacji o potrzebach klientów, odpowiednie ich zdiagnozowanie i zbudowanie atrakcyjnej oferty. Od dawna tak właśnie postępuje się w innych sektorach takich jak np. telekomunikacyjny, bankowy, ubezpieczeniowy. Prowadzone wnikliwe analizy klienckie pozwalają firmom odpowiednio szybko reagować na zmiany rynkowe i dostosowywać ofertę do wymagań klientów i działań konkurencji.

Co warto wiedzieć o własnych i potencjalnych klientach?

Na pewno to, czy są wiarygodni finansowo, jaką marżę mogą wygenerować, jaką formę kontaktu preferują, jakie kryteria biorą pod uwagę przy wyborze oferty. Popularnym zastosowaniem jest ocena lojalności własnej bazy klientów. Doświadczenia np. z rynku telekomunikacyjnego pokazują, że modele statystyczne potrafią zidentyfikować klientów skłonnych do zmiany usługodawcy nawet 10-krotnie skuteczniej, niż wybór takich klientów bazujący na doświadczeniu ekspertów branżowych. Modele stosowane w kampaniach marketingowych: akwizycyjnych, up/cross-sell potrafią podnieść ich skuteczność kilkanaście razy. Segmentacje behawioralne klientów pozwalają optymalizować i podnosić efektywność procesów obsługi i sprzedaży. Widzimy rosnące zainteresowanie sektora energetycznego takimi analizami i zastosowaniami. Niewątpliwie będzie to jedno z istotniejszych narzędzi do budowania przewagi konkurencyjnej.
Równie istotnym tematem staje się nowoczesne, jeszcze efektywniejsze zarządzanie majątkiem sieciowym i wytwórczym. Infrastruktura się starzeje, inwestycje realizowane są w ograniczonym stopniu, a popyt na energię stale rośnie. Utrzymanie wysokiej sprawności infrastruktury i optymalizacja kosztów eksploatacji to sprawa kluczowa. Na rynku jest zainteresowanie wykorzystaniem metod statystycznych do przewidywania np. awarii urządzeń i minimalizowania nieplanowanych przestojów. Doświadczenia ze świata potwierdzają, ze takie podejście daje wymierne korzyści i istotną poprawę wskaźników eksploatacyjnych.

Co jeszcze przemawia za wsparciem procesów biznesowych analityką?

Wraz ze wzrostem potrzeb biznesowych następuje dynamiczna transformacja w obszarze systemów IT. Pojawiają się nowe źródła informacji, z których można czerpać wiele korzyści biznesowych. Po pierwsze w spółkach intensywnie modernizowane są istniejące systemy IT: CRM, billing. Dodatkowo wzrasta rola portali internetowych w obsłudze klientów, jednostki wytwórcze są coraz lepiej opomiarowane, modernizowana jest infrastruktura sieciowa, wprowadzane są inteligentne sieci (Smart grid). Daje to wiele nowych możliwości wykorzystania danych np. do skuteczniejszego wykrywania nielegalnego poboru energii, optymalnego planowania inwestycji sieciowych, ale również podjęcia dialogu z klientami w celu optymalizowania ich zużycia, tworzenia nowych atrakcyjniejszych ofert, a w konsekwencji obniżania rachunków klientom przy utrzymaniu dotychczasowej marży.

Co więcej klienci coraz częściej zgłaszają się do nas z potrzebami w obszarze zarządzania i poprawą jakości danych. Jest to szczególnie pilna potrzeba w kontekście integracji i migracji systemów. Powszechne jest to, że dane wymagają deduplikacji np. kartoteki klientów, a informacje teleadresowe standaryzacji. Spójna informacja o adresach, poza uporządkowaniem wiedzy o klientach, pozwala na nowe zastosowania np. wzbogacanie informacji o klientach o dane geolokalizacyjne i weryfikowanie adresów punktów poboru energii (PPE) z danymi z infrastruktury przesyłowej. Reasumując, rośnie jakość dostępnych danych, a więc i ich biznesowa użyteczność.

Co jest potrzebne by skutecznie wdrożyć analityką we własnych procesach biznesowych?

Przede wszystkim chęć wprowadzania zmian i usprawniania procesów we własnym przedsiębiorstwie. Konieczne jest w pierwszej kolejności określenie celu biznesowego dla projektów analitycznych i mierzalnych kryteriów sukcesu. Oczywiście ogromne wolumeny danych do przetworzenia wymuszają również potrzebę stosowania bardzo wydajnych narzędzi. Mamy doświadczenia poparte licznymi wdrożeniami, że wielkość danych nie stanowi dużego problemu. Istotne jest połączenie wiedzy biznesowej z technologią i to właśnie proponujemy naszym klientom.

Więcej informacji na www.SAS.COM/poland
Grzegorz Mikulski, Senior Business Development Manager, SAS Institute

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE